·

הנוהל החדש לחלוקת כספי תמיכות באיגודים – לא מה שהכרתם!

הסמכות לחלק כספי תמיכות בספורט הועברה מה"טוטו" אל משרד הספורט, ואיתה באו שינויים מרחיקי לכת בדרישות לצורך קבלת התקצוב. "הגבינה זזה", ואיגודים שלא יתעוררו היום עלולים לגלות שאיחרו את הרכבת

 

עולם ניהול הספורט עסוק לא מעט בשנתיים האחרונות בביטול סמכותה של המועצה להסדר ההימורים בספורט (ה"טוטו") לחלק את כספי רווחיה לתמיכה בגופי הספורט השונים. למעשה, הטוטו הפך ל"סוכן הימורים", שמסדיר את ההימורים בספורט, גובה כספים ומעבירם לאוצר המדינה. זאת בעוד הסמכות לחלק את התמיכות נתונה למשרד הספורט, והתקציב השנתי לחלוקה מנותק מהיקף הגבייה מהימורים ובלתי תלוי בו. למה זה מעניין אותנו? כי שינוי זה גרר את ביטול נוהל הטוטו להקצבות לאיגודים ואגודות, כשבמקומו נכנס נוהל חדש של שר האוצר לחלוקת כספי תמיכות בגופי ספורט ("הנוהל החדש"). נוהל זה שונה בצורה מהותית, ויש לכך השלכות ישירות על תכניות המימון של האיגודים ותקציבם השנתי.

כידוע, כל גוף המבקש ליהנות מכספי תמיכות צריך לעמוד במבחני תמיכה. דרישה אחת קבועה וזהה תמיד היא הצגת אישור ניהול תקין מרשות התאגידים (על החידושים בתחום זה פירטנו בהרחבה בפני באי האסיפה הכללית של התאחדות "אילת" לפני מספר חודשים. מי שפספסו מוזמנים ליצור איתי קשר ולהתעדכן. איגודים שטרם הגישו בקשה מסודרת לאישור ניהול תקין לפי הנוהל החדש נמצאים בבעיה רצינית: חודש אוקטובר הוא כולו חופשות חגים, והטיפול בבקשותיהם יידחה לחודשיים האחרונים של השנה. אנחנו מצויים עמוק ב"זמן פציעות"). דרישות נוספות באות לפקח על מה שנעשה בכספי התמיכה. בנוהל החדש של שר האוצר, נקבעו מספר כללים חדשים שלא הופיעו בנוהל של הטוטו, והם מחייבים כל איגוד שירצה ליהנות מכספי התמיכה (ואיזה איגוד יכול להסתדר בלעדיהם…?).

כך, למשל, תמיכה לא תכסה יותר מ-90% מעלות הפעילות הנתמכת. משמעות הדבר היא כי כל איגוד חייב לגייס לפחות 10% ממחזור הפעילות בעצמו, ללא תלות בתמיכת משרד הספורט. יש להתכונן לכך מבעוד מועד, ולפתח מקורות מימון עצמאיים. בתנאים מסוימים בלבד, יהיה ניתן להכיר בהכנסות בשווי כסף כחלק מהמימון העצמאי.

יש לציין כי הנוהל החדש כולל מספר הגבלות על האפשרות להעביר כספי תמיכה לתאגיד אחר. איגוד שיעביר כספים לאגודות החברות בו שלא בהתאם לאמור בנוהל – הסכום שהעביר יקוזז מהתמיכה המגיעה לו. קנס כפול יגיע לאיגוד שהעביר כספי תמיכה כאמור לתאגיד גרעוני.

כללים נוספים מגבילים מצד אחד את היקף הגרעון המותר לאיגוד נתמך, ומצד שני – את היקף הכספים "העודפים" בהם הוא מחזיק. כצפוי, גם שיעור "הנהלה וכלליות" הוגבל, והותאם לכללי החשב הכללי באוצר. ובעוד שהנוהל של הטוטו איפשר לאיגודים קטנים לפצל עלות שכר מנכ"ל ולדווח על חצייה כ"הוצאות פעילות" – הוראה כזו לא מופיעה בנוהל החדש. חריגה מהיקף "הנהלה וכלליות" המותר תגרור קנסות כבדים.

אך הסנקציות הכבדות לא נעצרות שם. סמכות הענישה נרחבת, וכוללת כפל קנסות, שלילת זכאות לתמיכה, ותביעות להשבת כספים. בנוסף לכך, גוף שדיווח באופן מטעה – הוא ומנהליו צפויים גם לסנקציות פליליות (בדומה לחקירה המשטרתית שנחשפה לאחרונה , בעקבותיה הוגשו כתבי אישום נגד מספר איגודים ובכיריהם בגין דיווחים שקריים , לכאורה).

לסיכום, על האיגודים לנקוט פעולות מעשיות, פרו-אקטיביות, על מנת להתאים את תוכניותיהם למצב החדש ולהבטיח את התמיכה. גוף שלא ייקח אחריות ויעשה כן צפוי לעמוד בפני שוקת שבורה.

 


לפסק הדין: ה"פ 27697-06-18 עמותת רומח אבירים סיוף עכו נ' איגוד הסיוף בישראל, 16.7.18.

הכותב הינו עו"ד רן שגיא-גלזנר המשמש כיועץ המשפטי של התאחדות אילת, עורך-דין במשרד בוגט-קידר, המתמחה בדיני מלכ"רים ותאגידי ספורט

מאמרים

רישום חברה לתועלת הציבור

בקשה לרישום חברה לתועלת הציבור רוב החברות המוקמות בישראל פועלות למען רווחים כספיים. יחד עם זאת החוק מאפשר גם הקמת חברות הפועלות למען הציבור ולא

ליווי משפטי לעמותות

ייעוץ לעמותות

ייעוץ משפטי לעמותות עמותה הינה ארגון שמתנהל על-פי כללים ייחודיים המפורטים בחוק העמותות. מצד אחד ישנו חופש פעולה נרחב, בהתאם למטרות שמגדירה לעצמה העמותה, ומצד

מאמרים

הקמת ארגון ללא מטרות רווח

הקמת ארגון חברה בריאה כוללת 3 סוגים של גופים: מוסדות ציבור שמופקדים על מילוי הצרכים השונים של האוכלוסייה, עסקים אשר מאפשרים להביא לידי ביטוי יכולות

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support